دانستی های شهر مشهد

در این جا قصد داریم تا شما را با تمامی ابعاد تفریحی،زیارتی،گردشگری،جاذبه های توریستی و شهری مشهد آشنا کنیم

دانستی های شهر مشهد

در این جا قصد داریم تا شما را با تمامی ابعاد تفریحی،زیارتی،گردشگری،جاذبه های توریستی و شهری مشهد آشنا کنیم

اغلب مردم مشهد را با نام امام رضا(ع) می شناسند و تنها به جنبه زیارتی این شهر توجه دارند، حال آن که شهر مشهد پتانسیل بسیار بالایی در جذب توریست به لحاظ دارا بودن اماکن تفریحی، بازار های خرید بزرگ، اماکن تاریخی، طبیعیت زیبا و بافت شهری جدید، دارد.
همچنین شهرستان های مجاور با خراسان رضوی در طی سال های اخیر پیشرفت بسیار خوبی در زمینه ی جذب توریست داشته اند که به دلیل فاصله زمانی کوتاهی که از شهر مشهد دارند بسیار مورد توجه زائرین و توریست ها قرار گرفته اند. در این وبلاگ قصد داریم تا شما را بیشتر با زیبایی های مذهبی و غیر مذهبی شهر مشهد مقدس آشنا سازیم.

  • ۰
  • ۰

بارگاه منور امام رضا (ع) همه ساله در مشهد پذیرای بیش از ۳۰ ملیون نفر زائر از سراسر ایران و جهان می باشد و جالب این جاست که شهر مشهد در ایام نوروز پذیرای ۵ ملیون مسافر است در حالی که جمعیت تقریبی ساکن در آن در حدود ۳ ملیون نفر است.
به عبارتی در دنیا کمتر شهری وجود دارد که امکان پذیرایی از مسافران دو برابر جمعیت شهر خود را داشته باشد.
مشهد برای معرفی خود به جامعه جهانی علاوه بر حضور پر برکت امام رضا (ع) از امتیازات بسیار زیادی برخوردار است که از جمله آن ها می توان به حضور آرامگاه فردوسی شاعر بزرگ ایران زمین اشاره کرد. باید در نظر گرفت که شاهنامه فردوسی اکنون یکی از شناخته شده ترین آثار ادب فارسی است که در دنیا به زبان های زیادی ترجمه شده است و آن را می شناسند.
همچنین مشهد خاستگاه سبک خراسانی در شعر است که این سبک علاوه بر این که در ایران اجرا می شود در کشور های افغانستان، پاکستان،تاجیکستان و برخی کشور های دیگر به کار می رود.
مشهد شهری با پیشینه بسیار طولانی است که ماحصل آن به جا ماندن آثار تاریخی بسیار در آن است. از جمله این آثار می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
آرامگاه نادرشاه افشار
نادر شاه افشار که برای نخستین بار مشهد را مرکز حکومت و پایتخت خود قرار داد ۲ مقبره در این شهر ساخت که مقبره دوم را پس از سفری که به هند داشت و تاراج هند در مشهد ساخت.
مقبره کنونى نادرشاه واقع در ضلع شمال غربى چهارراه شهدا ( نادرى سابق)که پس از حرم حضرت رضا علیه السلام مهمترین موضع توریستى ـ تاریخى شهر مشهد تلقى مىشود، در باغى به مساحت 14400 متر مربع ساخته شده است. مقبره شامل سکویى دوازده پله اى، محل گور، پوششى خیمه مانند بر روى قبر، سکویى مرتفع در مجاور قبر با مجسمه نادرشاه سوار بر اسب و سه تن دیگر در پى او، یک غرفه فروش کتاب و دو تالار براى موزه است.
ارامگاه نادر شاه افشار
برج رادکان
برج رادکان در استان خراسان رضوی و در 80 کیلومتری مشهد در مسیر چناران در محل شهر قدیم رادکان قرار دارد
برج رادکان، در روزگار اوج خود، تنها تعیین کننده فصل، سال و نوروز در جهان بوده است.تاریخ احداث برج رادکان را ماکس افن برشم آلمانی سال 600 و اندی و هرتسفلد سال 680 ذکر کرده‌اند. هرتسفلد برج را مقبره یکی از حکام مغول می‌داند که برخی وی را امیر ارغون مغول می‌دانند.‌ گدار مستشرق فرانسوی آن را آرامگاه یک زن و مطلع المشس آن را از آثار دیلمی‌ها می‌داند.

برج رادکان

  گنبد خشتی
بنای تاریخی-مذهبی موسوم به گنبد خشتی در یکی از گذرگاهای قدیمی مشهد منشعب از میدان طبرسی به نام چهار سوق نوغان قرار دارد . این بنا مدفن (سلطان غیاث الدین محمد)از سادات مشهور موسوی شهر مشهد است که نسب شریفش با هفده واسطه با امام موسی بن جعفر (ع)می رسد.

بنابراین قدیمی ترین بنای مشهد پس از حرم مطهر برجای مانده از سادات موسوی است.وجه تسمیه بنا به گنبد خشتی نیز به دلیل آجری یا خشتی بودن ان بوده است فضای ورودی بنا از ضلع جنوبی آن وارد رواقی چهار ضلعی می شودوسپس به محوطه اصلی،با چهار شاه نشین منتهی میگردد.

گنبد خشتی مشهد
  • ۹۷/۰۳/۲۳
  • amir moradi

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی