فرودگاه مشهد درسال 1330 درمحل زائرسرای فعلی احداث شد . قبل ازآن درمحل میدان پانزده خرداد باندی خاکی جهت فرود هواپیماهای کوچک نظامی وجودداشت که محل استقرار قبضه های ضدهوائی بود . اولین باندفرودگاه مشهد درتوسعه فرودگاه مشهد به صورت تاکسی وی الحاقی پارکینگ هواپیمای فرودگاه قدیم به ابتدای باند 13 وادامه آن بصورت تاکسی وی تا پارکینگ نیروی هوائی بهسازی گردید.درسال 1346 باندجدید فرودگاه مشهد ازنوع بتن وپایگاه پدافند نیروی هوائی مورد بهره برداری قرارگرفت که روزانه یک پرواز از نوع DC3درمسیرتهران مشهد وپروازهای آموزشی و ایرتاکسی علاوه بر پروازهای نظامی ازآن استفاده میکردند باافزایش پروازها و ورود هواپیماهای DC8 ومتعاقباً بوئینگ 727،737،707 و ایرباس درسال 1357 پارکینگ وترمینال جدید برج مراقبت پرواز وساختمانهای جانبی فرودگاه جدید بصورت ناقص مورد بهره برداری قرارگرفت که بعلت انحلال شرکت پیمانکار مراحل تکمیل آن تا بعدازانقلاب اسلامی ادامه یافت . پس ازانقلاب شکوهمند اسلامی، فرودگاه مشهد وارد مرحله جدیدی از فعالیت خود شد. کارکنان خدوم فرودگاه مشهد با تعهد و عشق به نظام و رهبری ، فعالیتی از سر انگیزه و شور انقلابی خود را آغاز نمودند.
با پایان جنگ تحمیلی و ورود مملکت به دوران سازندگی فرودگاه مشهد مزین به نام مبارک شهید هاشمی نژاد گردید
این فرودگاه دومین فرودگاه پر رفتوآمد ایران بعد از فرودگاه بینالمللی مهرآباد و بالاتر از فرودگاه بینالمللی امام خمینی است. از لحاظ تعداد پروازهای ورودی و خروجی روزانه، دارای رتبهٔ نخست در ایران است.
بیش از ۱۴ شرکت داخلی و ۱۶ شرکت خارجی به فرودگاه بینالمللی مشهد پرواز دارند و ظرفیت این فرودگاه سالانه حدود ۸ میلیون مسافر داخلی و خارجی است و هر ساله بیش از ۲۷ هزار زائر حج تمتع و ۲۰۸ هزار زائر حج عمره را میپذیرد. در مجموع شهر مشهد ۲۵ میلیون مسافر داخلی و خارجی را پذیرا است.
- ۹۷/۰۵/۰۹