دانستی های شهر مشهد

در این جا قصد داریم تا شما را با تمامی ابعاد تفریحی،زیارتی،گردشگری،جاذبه های توریستی و شهری مشهد آشنا کنیم

دانستی های شهر مشهد

در این جا قصد داریم تا شما را با تمامی ابعاد تفریحی،زیارتی،گردشگری،جاذبه های توریستی و شهری مشهد آشنا کنیم

اغلب مردم مشهد را با نام امام رضا(ع) می شناسند و تنها به جنبه زیارتی این شهر توجه دارند، حال آن که شهر مشهد پتانسیل بسیار بالایی در جذب توریست به لحاظ دارا بودن اماکن تفریحی، بازار های خرید بزرگ، اماکن تاریخی، طبیعیت زیبا و بافت شهری جدید، دارد.
همچنین شهرستان های مجاور با خراسان رضوی در طی سال های اخیر پیشرفت بسیار خوبی در زمینه ی جذب توریست داشته اند که به دلیل فاصله زمانی کوتاهی که از شهر مشهد دارند بسیار مورد توجه زائرین و توریست ها قرار گرفته اند. در این وبلاگ قصد داریم تا شما را بیشتر با زیبایی های مذهبی و غیر مذهبی شهر مشهد مقدس آشنا سازیم.

۷ مطلب در خرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

بلوار سجاد مشهد

بلوار سجاد مشهد از محلات قدیمی و مرفه نشین مشهد محسوب می شود. بلوار سجاد مشهد در دوران پهلوی اول بصورت باغ های سرسبز و خوش آب و هوا بود که به حسین ملک تعلق داشت و با شروع ساخت و سازها در این منطقه، تا نیمه دوم دهه پنجاه، عملا اثری از باغ ها باغی نماند و بلوار سجاد مشهد کنونی را شکل داد. بلوار سجاد مشهد معمولا دارای ترافیک نسبتا بالایی هست و بسیاری از برندهای معروف ورزشی و پوشاک در بازارها و پاساژهای بلوار سجاد مشهد شعبه دارند. نزدیکی بلوار سجاد مشهد به باغ ملک آباد، باعث شده از آب و هوای خوبی برخوردار باشد و کوچه های سرسبز و پارک های فراوان در بلوار سجاد مشهد این محله را به مکان مناسبی برای زندگی تبدیل کرده است.

بلوار سجاد از شمال به بلوار فردوسی، از جنوب به بلوار ملک‌آباد، از شرق به بلوار خیام جنوبی و از غرب به بزرگراه آزادی می‌رسد.

جمعیت محله سجاد به حدود 172.547 نفر می رسد.بلوار سجاد مشهد


  • amir moradi
  • ۰
  • ۰

پارک ملت مشهد

پارک ملت مشهد، قدیمی‌ترین بوستان شهر مشهد در سال ۱۳۴۳ در زمان سلطنت محمدرضا پهلوی در مکانی که آن زمان خارج شهر بود احداث گردید اما به دلیل به توسعه شهری، این بوستان اکنون در داخل شهر قرار گرفته‌است.

این بوستان در آن زمان توسط دو مهندس طراح انگلیسی به سبک بوستان‌های انگلستان طراحی گردید ولی ساخت آن نهایتاً چندین سال بعد توسط مهندسین ایرانی به اتمام رسید.

بوستان ملت، در غرب شهر مشهد و در حاشیه بزرگراه وکیل آباد و در ضلع شمال غربی تقاطع آزادی قرار گرفته‌است.
میدان آزادی مشهد به دلیل همجواری با بوستان ملت از قدیم به عنوان «فلکه پارک» در میان مردم مصطلح بوده‌است.

مساحت این بوستان ۷۲۰ هزار متر مربع (۷۲ هکتار) است و شامل بیش از ۳۵ هزار اصله درخت به قدمت چند ده ساله‌است. این بوستان از بزرگترین، قدیمی‌ترین و در عین حال دیدنی‌ترین بوستانهای مشهد و همچنین کشور به شمار می‌رود.

در ضلع شرقی این بوستان (همجوار تقاطع آزادی) دریاچهٔ بوستان قرار گرفته‌است که در پشت این دریاچه مجتمع جانبازان بوستان ملت راه اندازیشده‌است و به صورت ۲۴ ساعته به ۱۵۰ نفر از جانبازان قطع نخاعی خدمات ارائه می‌دهد. در مرکز بوستان ساختمان فرهنگی هنری امام رضا (ع) قرار دارد که شامل کتابخانه، کلاس‌های فرهنگی هنری، مسجد و... می‌باشد. در داخل بوستان ملت همچنین شهربازی قرار گرفته‌است که قدیمی‌ترین شهربازی مشهد محسوب می‌شود.

  • amir moradi
  • ۰
  • ۰

جاذبه های مشهد

مشهد به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری مورد توجه مسافران بسیار زیادی است که سالانه به قصد زیارت و یا سیاحت و یا اهداف شغلی به این شهر سفر می کنند.

این شهر زیبا همچنین روستا ها، منابع طبیعی،پارک های جنگلی،رستوران های مجلل و مراکز خرید متنوعی دارد.

از این مراکز به چند مورد اشاره می کنیم.

روستای عنبران

روستای عنبران در 26 کیلومتری مشهد و به فاصله یک کیلومتری طرقبه واقع شده است . مناظر و چشم اندازهای زیبا با گیاهان خودروی خوش بو باعث شده این روستای ییلاقی را عنبران بنامند.

روستای عنبران


غار بیمار آب

این غار در 6 کیلومتری دهکدة «کوشک آباد»، از توابع مشهد، واقع شده است. غار بیمارآب در بلندی قرار گرفته و آب فراوانی در کف آن جریان دارد. ساکنین محلی چون از آب غار بیمارآب جهت معالجة حیوانات اهلی استفاده می‌کنند، به احتمال زیاد این نام را بر آن نهاده‌اند.

غار بیمار آب


باغ ملی

باغ ملی بوستانی کوچک است که توسط حاج حسین آقای ملک  در سال ۱۳۴۵ به شهرداری مشهد واگذار شده است.بخش های مختلف این پارک با انواع چنارهای قدیمی و درختان مختلف و گونه های گیاهی و گلکاری و چمن و فضای سبز مزین شده و محل تفرج و تفریح و استراحت شهروندان مشهد و زائران امام رضا (ع) می باشد

باغ ملی مشهد



  • amir moradi
  • ۰
  • ۰

بارگاه منور امام رضا (ع) همه ساله در مشهد پذیرای بیش از ۳۰ ملیون نفر زائر از سراسر ایران و جهان می باشد و جالب این جاست که شهر مشهد در ایام نوروز پذیرای ۵ ملیون مسافر است در حالی که جمعیت تقریبی ساکن در آن در حدود ۳ ملیون نفر است.
به عبارتی در دنیا کمتر شهری وجود دارد که امکان پذیرایی از مسافران دو برابر جمعیت شهر خود را داشته باشد.
مشهد برای معرفی خود به جامعه جهانی علاوه بر حضور پر برکت امام رضا (ع) از امتیازات بسیار زیادی برخوردار است که از جمله آن ها می توان به حضور آرامگاه فردوسی شاعر بزرگ ایران زمین اشاره کرد. باید در نظر گرفت که شاهنامه فردوسی اکنون یکی از شناخته شده ترین آثار ادب فارسی است که در دنیا به زبان های زیادی ترجمه شده است و آن را می شناسند.
همچنین مشهد خاستگاه سبک خراسانی در شعر است که این سبک علاوه بر این که در ایران اجرا می شود در کشور های افغانستان، پاکستان،تاجیکستان و برخی کشور های دیگر به کار می رود.
مشهد شهری با پیشینه بسیار طولانی است که ماحصل آن به جا ماندن آثار تاریخی بسیار در آن است. از جمله این آثار می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
آرامگاه نادرشاه افشار
نادر شاه افشار که برای نخستین بار مشهد را مرکز حکومت و پایتخت خود قرار داد ۲ مقبره در این شهر ساخت که مقبره دوم را پس از سفری که به هند داشت و تاراج هند در مشهد ساخت.
مقبره کنونى نادرشاه واقع در ضلع شمال غربى چهارراه شهدا ( نادرى سابق)که پس از حرم حضرت رضا علیه السلام مهمترین موضع توریستى ـ تاریخى شهر مشهد تلقى مىشود، در باغى به مساحت 14400 متر مربع ساخته شده است. مقبره شامل سکویى دوازده پله اى، محل گور، پوششى خیمه مانند بر روى قبر، سکویى مرتفع در مجاور قبر با مجسمه نادرشاه سوار بر اسب و سه تن دیگر در پى او، یک غرفه فروش کتاب و دو تالار براى موزه است.
ارامگاه نادر شاه افشار
برج رادکان
برج رادکان در استان خراسان رضوی و در 80 کیلومتری مشهد در مسیر چناران در محل شهر قدیم رادکان قرار دارد
برج رادکان، در روزگار اوج خود، تنها تعیین کننده فصل، سال و نوروز در جهان بوده است.تاریخ احداث برج رادکان را ماکس افن برشم آلمانی سال 600 و اندی و هرتسفلد سال 680 ذکر کرده‌اند. هرتسفلد برج را مقبره یکی از حکام مغول می‌داند که برخی وی را امیر ارغون مغول می‌دانند.‌ گدار مستشرق فرانسوی آن را آرامگاه یک زن و مطلع المشس آن را از آثار دیلمی‌ها می‌داند.

برج رادکان

  گنبد خشتی
بنای تاریخی-مذهبی موسوم به گنبد خشتی در یکی از گذرگاهای قدیمی مشهد منشعب از میدان طبرسی به نام چهار سوق نوغان قرار دارد . این بنا مدفن (سلطان غیاث الدین محمد)از سادات مشهور موسوی شهر مشهد است که نسب شریفش با هفده واسطه با امام موسی بن جعفر (ع)می رسد.

بنابراین قدیمی ترین بنای مشهد پس از حرم مطهر برجای مانده از سادات موسوی است.وجه تسمیه بنا به گنبد خشتی نیز به دلیل آجری یا خشتی بودن ان بوده است فضای ورودی بنا از ضلع جنوبی آن وارد رواقی چهار ضلعی می شودوسپس به محوطه اصلی،با چهار شاه نشین منتهی میگردد.

گنبد خشتی مشهد
  • amir moradi
  • ۰
  • ۰

شهر مشهد

مشهد پایتخت معنوی جهان اسلام و همچنین شهری زیارتی و سیاحتی در شمال شرق کشور است و مهم ترین قطب گردشگری مذهبی کشور و نیز دومین شهر مذهبی جهان محسوب می شود.

شهر مشهد با کشور هایی چون افغانستان و ترکمنستان هم مرز می باشد و به همین دلیل از اهمیت نظامی خاصی برخوردار است. با این همه و با وجود وضعیتی که در کشور همسایه یعنی افغانستان حاکم است، امنیت مشهد مثال زدنی است و با وجود تعداد زیاد زوار که در سال به مشهد سفر می کنند امنیت و آبادنی شهر به خوبی مدیریت شده است.

وجه تسمیه کلان شهر مشهد حضور با برکت امام رضا (ع) می باشد که به معنای شهود و شهادتگاه است.

این سرزمین آب و هوایی معتدل متمایل به سرد و خشک دارد و دارای تابستان هایی گرم و خشک و زمستان هایی سرد و مرطوب است.

مشهد از نظر صنعتی و اقتصادی در کشور در جایگاه دوم قرار دارد به طوریکه دومین قطب تولید خودرو و از کانون های اصلی تولید چرم در کشور محسوب می شود.

جاذبه های گردشگری مشهد علاوه بر حرم مطهر امام رضا (ع)، آرامگاه فردوسی، مسجد گوهر شاد، پارک کوهسنگی، موزه های آستان قدس رضوی آرامگاه نادرنیز می باشد.

یکی از جاذبه های زیبای گردشگری شهر مشهد حضور باغ مینیاتوری می باشد که از تمامی آثار و فرهنگ های مختلف در کشور نمونه ای در این باغ حضور دارد که از زیبا ترین این آثار می توان به تخت جمشید اشاره کرد.

مشهد شهری است که برای هر سلیقه ای و هر سنی اسباب تفریح را فراهم می سازد، خواه سلیقه ی شما مذهبی باشد، خواه سلیقه ی تاریخی داشته باشید و یا طبع شما بازدید از مناظر طبیعی و آبشار ها و پارک ها را بطلبد در این صورت می توان گفت بازدید از پارک کوهستانی کوه سنگی، باغ بزرگ وکیل آباد و بوستان ملت باید برای شما جالب توجه باشد،اما اگر برای تفریح به دنبال مراکزی مدرن تر و به روز تر هستید بهتر است از مناطق ییلاقی طرقبه و شاندیز بازدید کنید، نام این دو شهر بر رستوران ها و مجموعه های تفریحی سراسر کشور می توان دید. وقت آن است که خودتان کشف کنید دلیل این شهرت چیست.

  • amir moradi
  • ۰
  • ۰

این متن دومین مطلب آزمایشی من است که به زودی آن را حذف خواهم کرد.

زکات علم، نشر آن است. هر وبلاگ می تواند پایگاهی برای نشر علم و دانش باشد. بهره برداری علمی از وبلاگ ها نقش بسزایی در تولید محتوای مفید فارسی در اینترنت خواهد داشت. انتشار جزوات و متون درسی، یافته های تحقیقی و مقالات علمی از جمله کاربردهای علمی قابل تصور برای ,بلاگ ها است.

همچنین وبلاگ نویسی یکی از موثرترین شیوه های نوین اطلاع رسانی است و در جهان کم نیستند وبلاگ هایی که با رسانه های رسمی خبری رقابت می کنند. در بعد کسب و کار نیز، روز به روز بر تعداد شرکت هایی که اطلاع رسانی محصولات، خدمات و رویدادهای خود را از طریق بلاگ انجام می دهند افزوده می شود.

  • amir moradi
  • ۰
  • ۰

این متن اولین مطلب آزمایشی من است که به زودی آن را حذف خواهم کرد.

مرد خردمند هنر پیشه را، عمر دو بایست در این روزگار، تا به یکی تجربه اندوختن، با دگری تجربه بردن به کار!

اگر همه ما تجربیات مفید خود را در اختیار دیگران قرار دهیم همه خواهند توانست با انتخاب ها و تصمیم های درست تر، استفاده بهتری از وقت و عمر خود داشته باشند.

همچنین گاهی هدف از نوشتن ترویج نظرات و دیدگاه های شخصی نویسنده یا ابراز احساسات و عواطف اوست. برخی هم انتشار نظرات خود را فرصتی برای نقد و ارزیابی آن می دانند. البته بدیهی است کسانی که دیدگاه های خود را در قالب هنر بیان می کنند، تاثیر بیشتری بر محیط پیرامون خود می گذارند.

  • amir moradi